27/10/2005 Metodo Lovaas nell'autismo



torna indietro all'elenco dei Documenti.Elenco Documenti     Stampa questo documento dal titolo: 27/10/2005  Metodo Lovaas nell'autismo. Stampa

Gent. Sig Minichini

ho letto con attenzione l'email che mi ha girato.Purtroppo siamo sempre lì.

Il metodo Lovaas è un approccio terapeutico intensivo, precoce e

comportamentale per bambini autistici o con altri disturbi ad esso

relazionati. E' conosciuto anche come "Programma UCLA (University of

California Los Angeles) del Dott. Lovaas", ""Home based Behavioural

Intervention" e "UCLA Model of Applied Behavioural Analysis", come

sviluppato nell'Istituto Lovaas per l'Intervento Precoce.

E' basato su un'ampia esperienza e sulle ricerche cliniche, portate avanti,

negli Usa, per più di trent'anni, dallo psicologo Dr O. Ivar Lovaas. Il

metodo Lovaas è un metodo che ora ha circa più di 30 anni, è un approccio

terapeutico intensivo e che a mio giudizio e molto simile a tanti altri

approcci cognitivo-comportamentale. Per ammissione dello stesso Lovaas

quando pubblicò i primi studi sulla popolazione di bambini da lui studiata

circa il 10% non aveva mostrato modifiche, il 40% era migliorato ma restava

autistico. Ricordiamoci però

che secondo me ed altri ricercatori

europei gli americani sono un pò larghi di manica a fare

diagnosi di disturbo autistico(soggetti deprivati in situazioni ambientali

sfavorevoli, gravi ritardi mentali, etc; forse è anche per questo che spesso

loro riportano risultavi favorevoli ai loro approcci.

per quanto riguarda il discorso dieta, continua a non esserci niente in

letteratura su riviste internazionali di medicina se non questi articoli

(qui di seguito sono solo gli abstract), e un paio di articoli che studiano

l'associazione celiachia ed autismo.

Quindi continua ad essere un ennessimo tentativo non validato, che può dare

risultati su bambini che sono intolleranti (ricordarsi però che esiste anche

una certa percentuale di bambini "sani" e intolleranti) e nessuno su bambini

che non hanno problemi gastrointestinali o altro tipo di problemi. Questo è

anche il motivo per cui nelle linee guida dell'autismo italiane non trova

nessun accenno alla dieta

Su internet si trova invece di tutto.

Per quanto riguarda il discorso regione è ovvio che facendo un certo rumore

si può ottenere qualcosa, ma sarebbe molto più utile per tutti i genitori

con un bambino con problemi, unire le forze, anche perchè i diritti sono di

tutti, (della rett, del down, dell'autistico, etc) Se le associazioni

campane delle varie patologie si riunissero forse avrebbero più voce in

comune alla regione e a quel punto si potrebbe chiedere di più fino alla

sponsorizzazione per la ricerca di un metodo o dell'altro.

se le interessano gli articoli per estenso vedrò di farglieli avere.

saluti

lilla bravaccio



Cochrane Database Syst Rev. 2004;(2):CD003498. Related Articles, Links



Gluten- and casein-free diets for autistic spectrum disorder.


Millward C, Ferriter M, Calver S, Connell-Jones G.


BACKGROUND: It has been suggested that peptides from gluten and casein may

have a role in the origins of autism and that the physiology and psychology

of autism might be explained by excessive opioid activity linked to these

peptides. Research has reported abnormal levels of peptides in the urine and

cerebrospinal fluid of persons with autism. If this is the case, diets free

of gluten and /or casein should reduce the symptoms associated with autism.

OBJECTIVES: To determine the efficacy of gluten- and/or casein- free diets

as an intervention to improve behaviour, cognitive and social functioning in

individuals with autism. SEARCH STRATEGY: Electronic searching of abstracts

from the Cochrane Library (Issue 3, 2003), PsycINFO (1971- May 2003), EMBASE

(1974- May 2003), CINAHL (1982- May 2003), MEDLINE (1986- May 2003), ERIC

(1965-2003), LILACS (to 2003) and the specialist register of the Cochrane

Complementary Medicine Field (January 2004). Review bibliographies were also

examined to identify potential trials. SELECTION CRITERIA: All randomised

controlled trials involving programmes which eliminated gluten, casein or

both gluten and casein from the diets of individuals diagnosed with autistic

spectrum disorder. DATA COLLECTION AND ANALYSIS: Abstracts of studies

identified in searches of electronic databases were read and assessed to

determine whether they might meet the inclusion criteria. The authors

independently selected the relevant studies from the reports identified in

this way. As only one trial fitted the inclusion criteria, no meta-analysis

is currently possible and data are presented in narrative form. MAIN

RESULTS: The one trial included reported results on four outcomes.

Unsurprisingly in such a small-scale study, the results for three of these

outcomes (cognitive skills, linguistic ability and motor ability) had wide

confidence intervals that spanned the line of nil effect. However, the

fourth outcome, reduction in autistic traits, reported a significant

beneficial treatment effect for the combined gluten- and casein- free diet.

REVIEWERS' CONCLUSIONS: This is an important area of investigation and large

scale, good quality randomised controlled trials are needed.









J Child Adolesc Psychopharmacol. 2005 Aug;15(4):671-81. Related Articles,

Links



Treatment incidence and patterns in children and adolescents with autism

spectrum disorders.


Witwer A, Lecavalier L.


Department of Psychology and Nisonger Center, Ohio State University,

Columbus, Ohio 43210-1257, USA.


This study examined the treatment rates and patterns in children and

adolescents with autism spectrum disorders (ASDs). Data were collected on

353 nonreferred children and adolescents (mean age 9.5 +/- 3.9 years; range

3-21 years) with ASDs from public schools across Ohio. Parents provided

information on the use of psychotropic medicines, vitamins, supplements, and

modified diets. They also completed measures of social competence, problem

behavior, and adaptive behavior. Results indicated that 46.7% of subjects

had taken at least one psychotropic medication in the past year. In

addition, 17.3% of subjects had taken some type of specially formulated

vitamin or supplement, 15.5% were on a modified diet, 11.9% had some

combination of psychotropic medication and an alternative treatment, and

4.8% had taken an anticonvulsant. Logistic regressions indicated that

greater age, lower adaptive skills and social competence, and higher levels

of problem behavior were associated with greater medication use. This was

the first study to focus exclusively on a younger population, to survey

patterns of modified diets, and to obtain standardized ratings of social

competence, problem behaviors, and adaptive behavior in relation to

medication use. The results of this study highlight the need for more

research on psychotropic medication in children and adolescents with ASDs.


Neuropsichiatria Infantile

Seconda Università degli studi di Napoli

via Pansini 5 80131 Napoli

tel 0815666692 fax 0815666694

carmela.bravaccio@unina2.it





torna indietro all'elenco dei Documenti.Elenco Documenti